KWASIZABANTU –
ERLO STEGEN ŞI
TREZIREA PRINTRE ZULUŞI
FAPTELE APOSTOLILOR 17:11
1
Ioan 4:1: „Preaiubiţilor,
să
nu daţi crezare oricărui duh; ci să cercetaţi duhurile, dacă sunt de la
Dumnezeu; căci în lume au ieşit mulţi prooroci mincinoşi.“
Cercetarea de faţă ne provoacă la o cugetare personală pentru a vedea
dacă duhurile care
lucrează în creştinismul de azi sunt sau nu sunt de la Dumnezeu. Deoarece
ereziile din timpul nostru devin tot mai numeroase şi tot mai rafinate, se
impune, în multe cazuri, o verificare atentă, intensă şi chiarde lunga durata,de
a îndemna la luciditate şi la trezire. Noi suntem chemaţi să verificăm
duhurile, să descoperim amăgirile şi să-i avertizăm şi pe ceilalţi. Este vorba
despre o însărcinare ce are o fundamentare biblică, pe care a
regăsim explicit în epistolele lui Pavel (2 Corinteni 11:3-15) (Gal. 1,6-7)
Încă de la primele adunări au apărut lucrări ale întunericului. Ele
constau nu numai în aspecte vizibile, respectiv exterioare, de imoralitate, ci
mai ales în învăţături şi practici aparent creştine.
>>> Propovăduirea
unei alte Evanghelii decât cea biblică înseamnă otrăvirea izvorului spiritual.
Acest fapt ne descoperă cu câtă seriozitate trebuie să privim problema
învăţăturilor false:
(Gal. 1:8-9)
Fie ca fiecare dintre noi - şi în mod deosebit cei care sunt deja, într-un
fel sau altul, în contact cu mişcarea KSB - să verifice aceste informaţii
şi să-şi evalueze poziţia înaintea lui Dumnezeu cu sinceritate şi
responsabilitate!
CE ESTE MIŞCAREA KWASIZABANTU (KSB)
ŞI CUM A ÎNCEPUT EA?
Erlo Stegen s-a născut în 1935 în Africa de Sud şi a crescut la o
fermă din apropierea localităţii
Pietermaritzburg. Strămoşii lui proveneau din zona landului Lüneburger
Heide, Germania, fiind luterani radicali. Ei aparţineau de Misiunea
Hermannsburg, care a apărut în comunitatea Lilienthal,la circa 55 km depărtare
de Pietermaritzburg.
>>> Între anii 1954 şi 1966 se desfăşoară prima etapă a
activităţii lui misionare, în care a practicat evanghelizări cu cortul. Stegen
nu era însă mulţumit de succesul din
aceste campanii. El voia mai mult şi încerca din toate puterile să provoace
o trezire. Dr. Kurt E. Koch, care prin cărţile sale - în special din spaţiul
vorbitorilor de limbă germană - a pregătit drumul lansării lui Erlo
Stegen, scria despre E. Stegen: „El
era continuu animat de dorinţa declanşării
unei treziri. Întindea cortul de evanghelizare
pentru 10, 12 sau chiar 14 luni, cu intenţia vădită de a obţine o revoluţie spirituală.” El credea că Împărăţia lui
Dumnezeu se poate dobândi prin fapte, şi această convingere a devenit tot mai
mult ideea centrală a propagandei lui Stegen şi a KSB-ului. La început,
succesul părea să îi dea dreptate lui Stegen în ceea ce făcea. Astfel, de la
sfârşitul anului 1966 - începutul anului 1967 a început perioada considerată de
KSB ca timpul trezirii printre zuluşi.
„Kwasizabantu“. Acest nume vine din limba zulu şi înseamnă: “Locul unde este ajutat omul”. Misiunea sud-africană Kwasizabantu activează supraconfesional şi are
peste 100 de colaboratori care lucrează program complet de muncă. Din cercul
restrâns al KSB s-au înfiinţat alte
140 de misiuni externe. În decursul anilor,
misiunea a devenit un mare centru de întruniri, unde se strâng oameni din
întreaga lume.
Aici se merge, în principal, pe vindecarea spirituală a oamenilor bolnavi, ale căror afecţiuni sunt
considerate a fi de provenienţă demonică (exorcizare prin marturisire).
Vizitatorilor li se relatează în mod expres despre „vindecări“.
CARE ESTE ÎNŢELEGEREA LUI ERLO
STEGEN DESPRE TREZIRE?
Erlo Stegen şi-a însuşit înţelegerea că ceea ce s-a petrecut la
Cincizecime ar fi fost un
eveniment sfânt care nu a avut loc o singură dată, ci că acest eveniment
s-a repetat şi se poate repeta şi azi, deci şi în zilele noastre. Pornind de la această înţelegere, el s-a concentrat pe realizarea
unei treziri printre zuluşi asemănătoare celei de la Cincizecime. Stegen nu era
mulţumit nicidecum cu o
simplă trezire, ci îşi dorea o trezire
ca aceea din timpul apostolilor, o trezire însoţită de semne şi minuni. În
acest sens, el a emanat o teologie inventată special din şi pentru dorinţa sa.
Modul lui Segen de a vedea trezirea l-a dus pe el şi pe adepţii lui în situaţia de a-l pune în centru pe om şi experienţa lui. La baza teologiei lui
Stegen, pe baza manifestărilor interioare, se află experienţa personală. Prima experienţă personală importantă el o
numeşte revărsare. Ceea ce a urmat şi continuă este că Stegen trece la predicarea „revărsării”. „Revărsare” în sens biblic există. Dar la Stegen „revărsarea” nu este
numai şi numai la latitudinea lui Dumnezeu, ci omul are şi el contribuţia lui.
>>> Atentie >>> Despre descoperirea făcută de
el în 1960, a metodei care, de fapt,
duce la manipulare, Stegen însuşi mărturiseşte:
„(...) Îmi amintesc de o zi când am întrebat în micuţa
noastră biserică:
- Cine dintre voi crede în Isus Hristos?
Am făcut apoi ceva ce în mod normal evit să fac şi am spus:
- Cei care cred în Isus sunt rugaţi să
ridice mâna.
Bineînţeles că nu a fost nici măcar unul care să nu ridice
mâna. Atunci am întrebat:
- Priviţi aici. Isus spune că dacă noi
credem, cum spune Scriptura, atunci din viaţa noastră vor curge râuri de apă
vie. Lăsaţi-mă să pun o întrebare personală: Este aşa la noi?
- Nu! au răspuns ei.
- Atunci asta înseamnă că voi nu credeţi
în Isus?
- Dar noi suntem siguri că credem în El.
Doar noi l-am acceptat pe Isus şi I-am predat viaţa noastră! Nu există nicio
îndoială!
- Bine, dacă este aşa, atunci ori suntem
într-o stare de amăgire, ori nu este adevărat ce spune Isus.” (Deci a introdus o îndoială privind
siguranţa mântuirii.)
Această este formă de manipulare, folosind sugestia Este vorba despre
strategia trezirii dorinţei, aşa cum se practică şi în psihologia modernă a
reclamei. Este ca vocea unui tenor în fundal care răsună permanent: „Vouă vă lipseşte ceva! Voi nu sunteţi
încă creştini binecuvântaţi deplin şi umpluţi de duh! Voi aveţi nevoie de mai mult! Noi putem mijloci pentru voi!“
Acesta nu este modul de acţiune al Duhului Sfânt, pentru că Duhul
Sfânt pune binecuvântarea în legătură cu Domnul Isus şi cu Cuvântul lui
Dumnezeu. Duhul Sfânt conduce totdeauna la Domnul Isus, şi niciodată spre
mijlocitori dubioşi pentru obţinerea binecuvântării.
Practicarea metodei de trezire prin voinţa indusă de Stegen, cu
pretenţia că este aplicată în numele creştinismului, este o erezie
periculoasă, cu tendinţe
distructive. Plusul de binecuvântări spirituale promis adeseori se arată a fi
apoi, după mai mulţi sau mai puţini ani, ca un adânc minus falimentar. Urmarea este că cei induşi
în eroare vor trebui să tragă consecinţele, suferind daune spirituale grave.
Punctul final pentru unii dintre aceştia sunt dezamăgirile, rănirile,
amărăciunile, relaţiile deteriorate.
Prin predici împotriva păcatelor şi prin multe
spovedanii se ţintea viaţa perfectă, fără păcat. Dorinţa după o viaţă fără
păcat a devenit aşa de mare încât tensiunea dintre natura păcătoasă şi exigenţa
pentru a o realiza a devenit insuportabilă.
Este evident că, din acest punct de vedere, câteva lucruri importante
din Biblie cu privire la păcat şi izbăvirea de păcat nu erau înţelese de mulţi
creşini. În final, s-a găsit ca rezolvare a acestei probleme trăirea sau
experimentarea a ceea ce ei numesc* punerea vietii in ordine *sau marturisirea pacatelor in detaliu*Doar puţini
au recunoscut atunci că această mişcare avea în sine un caracter mincinos şi că mergea într-o direcţie
falsă.
>>> Evanghelia biblică a fost abandonată aproape în
întregime sub grămezile de dărâmături ale teologiei experienţelor personale<<<
>>> Este nevoie acum de eforturi mari
pentru a recunoaşte ce este de fapt Evanghelia biblică şi învăţătura biblică
pentru că substanţa spirituală a Adunării Domnului Isus a fost demolată foarte
repede.
Acest comportament-tip, prin folosirea abilă a tehnicilor de
manipulare, este influenţabil şi dirijabil. Faptul acesta ne lămureşte cât
de important este să cercetăm toate lucrurile şi să rămânem doar la Cuvântul
lui Dumnezeu, deoarece experienţele şi trăirile personale sunt manipulabile în
tot felul de direcţii de către cei ce urmăresc alte interese. Prin experienţă
personală se dovedeşte, de exemplu, că un om a mai trăit deja pe acest pământ.
Un punct decisiv în metoda lui Stegen şi, pe
scurt, el poate fi exprimat astfel: Recunoaşterea păcatelor creează trezirea!
Când toate păcatele (din trecut si
prezent)sunt recunoscute cu lux de
amanunte in fata uniu om, atunci Dumnezeu trebuie să dea trezire!
După cum se prezintă detaliat mai departe, Stegen crede foarte mult în vedenii şi vise.
Stegen pune trezirea în dependenţă de om. Omul are cheia pentru
trezire în mâna lui. Această interpretare explică exagerarea deosebit de
puternică a păcatului şi a mărturisirii păcatului şi este tema principală a
tuturor grupărilor KSB. Stegen propovăduieşte până în ziua de azi în principal păcatul.
Păcatul şi mărturisirea
păcatelor sunt la el şi în KSB în centrul predicării. Nu Domnul Isus şi ce a
făcut El pentru iertarea păcatului, nu lucrarea Lui de mântuire şi de
îndreptăţire prin credinţă, ci păcatul şi mărturisirea păcatului reprezintă
„Evanghelia“ KSB. La o
observare mai exactă devine clar că predicarea păcatului este un mijloc de a
atinge ţelul, de a fi aşezat în slujba unei „binecuvântări“ mai înalte,
care, oficial, se poate experimenta numai în Kwasizabantu. Este dureros cum
mulţi creştini de nume, chiar cu pretenţia că sunt instruiţi în domeniul teologiei,
nu pot pătrunde această „capcană
meschină“, ci o recomandă mai departe ca pe o taină pentru binecuvântări
deosebite ale lui Dumnezeu. Practica scoate la iveală că predicile KSB îi duc
pe oameni spre o deprindere şi înţelegere legaliste ale mântuirii. Accentuarea nebiblică a
păcatului şi reducerea lui la imoralitate şi la abateri de la tradiţii deviază
privirea de la păcatul propriu-zis, care este lipsa de încredere în Domnul Isus
şi în singura Lui lucrare de mântuire.
De aceea ereticii poartă totdeauna o
responsabilitate complice la erezii. Erezia
precedă deseori o schimbare a direcţiei privirii de la Domnul Hristos la EU,
precum şi o neglijare şi o necredincioşie faţă de Cuvântul lui Dumnezeu. Şerpii
veninoşi au într-un creştinism devenit neveghetor câmpul lor ideal de acţiune.
>>> Prin semne şi minuni mincinoase şi
prin multe alte erezii mii de creştini nemulţumiţi ajung pe căi rătăcite.<<<
Muşcătura otrăvitoare a ereziei satanice îşi
pierde efectul numai atunci când creştinii privesc din nou la lucrarea de
mântuire a Domnnului Isus şi odată cu aceasta acceptă dragostea pentru Adevăr.
>>> Catastrofa spirituală din KSB s-a răspândit încet şi
inevitabil pe fundamentul teologiei
experienţelor lui Stegen.
Mulţi colaboratori au părăsit staţiunea misionară din motive de
conştiinţă încă din anii de
început. Relatări despre situaţia din staţiunea misionară i-au iritat
pe unii creştini care, din cauza succeselor vizibile, ignorau posibilele
abuzuri.
De aceea, ar trebui ca roadele să fie verificate cu foarte mare
grijă.
Atentie: întrucât trezirea printre zuluşi despre care este vorba aici nu este
verificată cu sinceritate, nefiind nici pe departe corelată cu Cuvântul lui
Dumnezeu, se consideră că succesul lui Stegen ar fi un motiv suficient spre a considera
că se bucură de o confirmare dumnezeiască. Succesul lui are însă temelia de evaluare foarte critică şi
îndoielnică. Elias Schrenk spunea cu privire la acest lucru: „Cine orientează adevărul unei chestiuni numai pe succesul lui
este deja la începutul unui drum de rătăcire“.
Ereziile nu ar fi încununate de succes
dacă ele ar fi cercetate. Dar
pierderea substanţei spirituale şi orientarea spre creştinismul experienţelor împiedică
recunoaşterea anvergurii manevrelor satanice de amăgire. Captarea unor mari mulţimi
de oameni poate fi un indicator important pentru centrul de acţiune al
profeţilor falşi
Vedeniile Lydiei Dube o fosta vrajitoare devenita o conlucratoare joacă
în KSB un rol important, are chiar o
funcţie-cheie. Prin aceste vedenii s-a văzut şi se confirmă personalitatea lui
Stegen căruia i se transmiteau mesaje divine.
Acesta era motivul pentru care mulţi creştini nu mai aveau nicio
îndoială referitoare la mesajul lui„dumnezeiesc“. Se relatează că prin vedenii s-au convertit 50 de zuluşi tineri.
Vedeniile sunt un fundament deosebit de şubred, pentru că ele sunt un mijloc ideal de inducere în eroare
folosit de Satan.
>>> Cel care poate face deosebire între lumină şi
întuneric poate crede că în cer se lucrează cu aceleaşi metode ca în spiritism???
! ! !
Mişcarea KSB din Germania joacă cel mai puternic rol în răspândirea
ideologiei KSB în Europa. Acesta este capul de pod central spre Africa de Sud,
deci cel care răspândeşte în mod eficient ideologia dependenţei depline faţă de
Stegen în multe biserici şi comunităţi ale Europei. KSB-ul german este cel care
organizează între altele turnee de conferinţe cu participarea lui Erlo
Stegen,la care participă parţial şi
corul „Euro“ al KSB. Cor prin care KSB isi face intrare perfecta in multe
Bisericii si prin care castiga o buna publicitate.
„Prin conferinţe şi predici în multe
biserici şi localuri din Germania lucrarea este cunoscută în ţara noastră de
peste 25 de ani“. Misiunea Kwasizabantu există în mai multe ţări europene
precum:
Franţa,Elveţia, Belgia, Olanda, Ungaria, România.
· Misiunea Kwasizabantu Germania e.V. (din 1999 Misiunea Kwasizabantu
Germania de Sud e.V.)
· Creştini pentru adevăr (CFT)
· Acţiunea „Wahre Liebe wartet “ – „Dragostea adevărată aşteaptă“
· Bibel und Schriftenmission Dr. Kurt E. Koch e.V. – „Misiunea biblică
şi de literatură dr. Kurt E.
Koch e.V. “
· „Domino Servite Schule“ – Înstituţia de învăţământ “Domino Servite
Schule“
Prin cartea sa Dumnezeu printre zuluşi, Koch a deschis multe uşi pentru Erlo Stegen în lumea
evanghelicilor.
DE RETINUT >>> Într-o scrisoare din 7 ianuarie 1983, un mare număr de fraţi din Uniunea Fraţilor Evanghelici au scris
sfatului de fraţi. Acolo se spune:
„Nu scriem aceste rânduri cu uşurătate,
ci dintr-o necesitate lăuntrică, pentru că ne temem de existenţa în continuare
a Uniunii Fraţilor din Germania! Să puneţi această scrisoare în faţa ochilor voştri,
căci în acest moment nu mai este vorba despre a ajunge cu toate mijloacele la o
trezire sperată, ci să dovedim sfinţenia împiedicând prăbuşirea Uniunii. Cu
alte cuvinte, în loc de o trezirea scontată, ar rămâne o grămadă de cioburi
(adică fraţi dezbinaţi).” Tensiunile
se ascuţeau din ce în ce mai mult. Prin intervanţia decisă şi curajoasă a unor
fraţi responsabili, marea nenorocire a putut fi împiedicată...
CE EFECTE SE OBSERVĂ ÎN KSB?
Cele mai puternice efecte ale KSB sunt : teama, dependenţa de responsabilii KSB, izolarea
socială, muţenia spirituală, o înţelegere complet
limitată a mântuirii şi credinţei.
Inducerea fricii este la multe grupări o metodă decisivă pentru a-i ţine pe
oameni în dependenţă sufletească şi spirituală.
Dacă mai târziu ar încerca să fugă, uşile vor fi imediat zăvorâte cu
cheia fricii.
ATENTIE......
Frica joacă şi în KSB un rol principal. Este teama că mergi la
pierzare dacă nu ţi-ai recunoscut toate păcatele din trecut si prezent , că nu
trăieşti mai departe o viaţă fără păcat şi că nu vei reuşi la toate probele la care
vei fi supus. Aşadar, pentru a scăpa de această teamă, credincioşii din sistem
apelează permanent la mărturisiri ale păcatelor.
>>>
Daubermann identifică următoarele efecte:
1. o nouă
conştienţă
2. pretenţia
că eşti exceptional
3. anularea
autorităţii Sfintei Scripturi
4. viaţa
proprie, ireproşabilă, ca punct central
5. limitarea la o ireproşabilitate etico-morală
6. apariţia în public a femeii, respectiv dând
învăţătură
7. recunoaştera
păcatelor înaintea „duhovnicilor“, ca regulă de bază
8. recunoaşterea
păcatelor ca activitate de rutină
9. accent
doctrinar pe sfinţirea personală
10. dispreţuirea
relativă a frăţietăţii spirituale cu toţi urmaşii lui Isus
11. poziţie
necritică faţă de biserică
12. relaţii
de prietenie, respectiv colaborare cu statul
13. predilecţie pentru expunerea de tablouri
14. predilecţie
pentru pelerinaje
15. înţelegere
greşită privind legalismul
Câteva puncte sunt explicate aici mai în detaliu:
Referitor la punctul 1 (o nouă
conştienţă) :
Cine a devenit un adept convins al KSB aparţine
în întregime acestei secte, aşa cum se spune,cu trup şi suflet. Viaţa lui,
perspectiva lui privind Evanghelia, concepţia lui privind drumul creştinilor în
lume au luat o întorsătură radicală. Chiar dacă el a fost zeci de ani
credincios, aşa cum era, toate acestea dintr-o dată nu mai au nicio
semnificaţie. De abia acum, spune el, că a găsit de fapt adevărul.
Membrii KSB au convingerea că Dumnezeu l-a folosit pe Erlo Stegen
pentru a dărui o trezire ca la Rusalii. Numai cine ar ajunge la această trezire
ca la Cincizecime ar avea un standard mai înalt şi mai spiritual decât toţi
ceilalţi creştini. Din acest motiv, Erlo Stegen şi toţi cei care sunt
înrudiţi cu el, sau ocupă poziţii de conducere în KSB, sunt onoraţi, fiind
considerate persoane deosebit de spirituale.
ATENTIE
!!! De aceea nici nu se
pune problema verificării mai îndeaproape dacă „evanghelia“ KSB
corespunde sau nu Evangheliei biblice. Ripostele critice referitoare la
propovăduiri şi practici nebiblice sunt considerate de KSB fie atacuri
satanice, fie li se răspunde cu afirmaţii precum: „dar eu am fost foarte binecuvântat(ă) prin KSB“. Se pare că cei din mişcarea KSB nici nu mai realizează faptul că
orice evaluare a creştinismului se face după principiile Scripturii, căci au
alunecat spre încredinţarea că evaluarea sau testarea veridicităţii
creştinismului se face conform experienţelor din viaţa celor credincioşi.
La aceasta:
„Aici, omul considerat întreg este acela
căruia îi rămâne de fapt numai mişcarea Kwaszisabantu, în care el a trăit şi a
experimentat adevărata viaţă din Dumnezeu.” Fraţii care au devenit adepţii Kwaszisabantu
par că îi împart pe credincioşi în două grupe: aceia care aparţin mişcării Kwaszisabantu
şi restul, care nu aparţin de ei, respectiv care nu vor să aparţină de ei.
Diferenţele dintre cele două grupe ar putea fi definite după cum urmează:
„Unii au adevărul, ceilalţi nu. Unii au biruinţa, ceilalţi
nu. Unii stau în binecuvântarea lui Dumnezeu, ceilalţi nu ş.a.m.d. Un adept
KSB convins vede, gândeşte şi simte aproape numai în sistemul acestor două
categorii, conform unei scheme, care arătă că ori eşti – ori nu eşti.“
La punctele 7 şi 8 (mărturisirea
păcatelor în faţa „duhovnicului“ ca regulă de bază, recunoaştereapăcatelor ca
activitate de rutină),
>>>ATENTIE!!!
dovada clara de abatere de la invatatura Noului Testament : Erlo Stegen, leagă oameni duhovnici de
oameni, căci ei spun (precum mie atunci): „Dacă tu ai păcătuit, Dumnezeu nu te ascultă,
căci Dumnezeu nu-i ascultă pe păcătoşi ..., de aceea tu trebuie să mergi la
cineva care să se roage pentru tine.” >>>(o
abatere grava de la invatatura sanatoasa a Noului Testament de la Domnul Isus
Cristos si lipirea de oameni ca si intermediari subtil dar
nimicitor)<<<
Este de înţeles că acei creştini nestatornici pot lua de bună acestă
declaraţie, devenită
sugestie, să se supună acestei sugestii şi să ajungă dependenţi de
spovedanii.
De retinut >>> Duhovnicii intră în toate domeniile vieţii. Chiar şi ce fac soţii
trebuie să se ştie. Dacă un membru KSB vrea să se căsătorească cu o membră
KSB, tânărul merge la duhovnic şi îi spune acest lucru. Dacă duhovnicul este de
acord, apoi el merge la „duhovnica“ de care aparţine aceea pe care a ales-o. Dacă aceasta este de acord,
atunci adresează fetei cererea de căsătorie.
Generalizând, putem afirma prin dovezi că duhovnicii sunt oamenii
de legătură spre Stegen.
Legătura membrilor KSB cu duhovnicii este o tehnică importantă de
manipulare a conducerii KSB şi conferă controlul asupra adepţilor lor.
Privind punctul 11( poziţie necritică
faţă de biserică):
Mişcarea KSB este legată ideologic în mod deosebit de bisericile evanghelice...
Avertisment cat se poate de serios :În interiorul bisericilor evanghelice şi în împrejurimile acestora
există prieteni legaţi de Stegen, ale căror voci au o mare influenţă pe scena
evanghelicilor.(EXISTA SIMPATIZANTI AI ACESTEI
MISCARI SI DIN OAMENI SI LIDERI AI BISERICILOR EVANGHELICE DIN ROMANIA
(BAPTISTE, PENTICOSTALE ,CRESTINI DUPA EVANGHELIE ,etc... )
>>> IPORTANT: Este uşor de înţeles că, prin relaţiile bune cu
aceste biserici, KSB vrea să îşi mărească sfera de influenţă. În 1992 a avut loc în Kwasizabantu a 4-a conferinţă a preoţilor, la
care, printre alţii, a luat parte prof. Beyerhaus. La această conferinţă a fost
emisă o declaraţie pentru înbunătăţirea traiectoriei bisericii.
Această declaraţie a fost semnată de peste 1.000 de preoţi şi lideri bisericeşti,
precum şi de mai multe mii de creştini şi a fost considerată drept cel mai
însemnat document pentru susţinerea Africii de Sud.
La punctul 12 ( relaţii de prietenie,
respectiv colaborare cu statul):
Erlo Stegen are şi abilităţi ca diplomat, el se pricepe să-şi exercite
influenţa. Astfel, a apărut pe scena politică ca vorbitor (de exemplu, pe
23.04.1988, unde a vorbit la ziua Partidului federal al ligii catolice
creştine. Reuniunea a avut loc la Worms şi a avut tema: “Apartheid sau comunism”?) Dar nu numai atât. El s-a şi implicat mult în politică. Chiar mai
mult decât ar fi voit membrii KSB. Un fost colaborator, care se ocupa cu
transmisii radio în Africa de Sud, îi relata autorului cărţii, că Stegen lar fi
influenţat atât de puternic cu ideologia apartheidului încât cunoscuţii din
preajma lui, văzând cum îşi exprima părerile, au tras concluzia că avea efectiv
creierul spălat. Din informaţiile de la cei ieşiţi din sistem a reieşit că Stegen a colaborat cu serviciile secrete ale regimului apartheid sud-african. Într-o relatare dată publicităţii se spune: „Serviciul secret al
guvernului albilor avea, după declaraţiile dizidenţilor, un
interes deosebit în mărturisirea
păcatelor,cum se
făcea la Kwasizabantu, unor activişti antiapartheid.”
Astfel de mărturisiri ar fi condus mai apoi la audieri care, în câteva
cazuri, au dus la arestarea unor membri ai Frontului Democratic Unit (UDF) şi ai Congresului
Naţional African (ANC). Mărturisirile au fost transmise colonelului Tibie Vermaak în Greytown.
Ca răsplată, în anii '80, călătoriile de misiune şi corul de evanghelizare din Kwasizsabantu ar
fi fost sprijinite cu transport gratuit în maşini militare şi cu bani.
Punctul 14 ( predilecţie spre
pelerinaj)
Un punct Forte al lor prin care manpuleaza mintea
oamenilor Creduli (lauda cu ceea ce se petrece in Africa de Sud minuninile care le pretind) Un om
care a fost la Erlo Stegen indica Kwasizabantu drept „locul pelerinajelor evanghelice“din cauza numărului mare de vizitatori,în KSB sunt experienţe,trăiri,
care se petrec, în mod ciudat, aproape în exclusivitate în Kwasizabantu,
considerate de o
importanţă decisivă.
Pentru toate problemele de ordin confesional,respectiv de consultare a duhovnicilor şi de cugetări biblice care se ridică referitoare de KSB, pentru
adepţii convinşi există o reţetă universală:“În avion cu el spre Kwasizabantu.
Este clar că în Europa nu poate să fie ajutat “(ciudat dar cat se poate de
adevarat)...
Asta explică şi de ce o parte considerabilă dintre membrii KSB din
întreaga lume au fost cel puţin o dată în pelerinaj în Kwasizabantu. Ei
susţin că binecuvântarea primită acolo pare să modifice fundamental creştinii.
Legat de pelerinajele în Africa de Sud, sunt formulate mai jos câteva
puncte care nu necesită alte explicaţii. Ele ne-au parvenit printr-un fax
adresat autorului cărţii de un creştin din Africa de Sud pe care KSB îl
cunoaşte de 20 de ani. Aceste întrebări, pe care de fapt trebuie să şi le pună KSB,
sunt:
· Este spovedania fiecărui păcat în parte o condiţie pentru
iertare???
· Din aceasta rezultă a doua întrebare, despre siguranţa
mântuirii. Există unii care au murit sau care ar putea muri fără să îşi
mărturisească păcatele??? Care este destinul lor??? Sunt ei mântuiţi sau nu???
· Punctele de vedere ale oamenilor sunt angajante, de exemplu,
în relaţiile celor care se iubesc şi doresc să se căsătorească. Pot vorbi unul
cu altul şi ieşi unul cu altul pentru a se cunoaşte sau trebuie să rămână
distanţi până în ziua nunţii lor?
· Ce poziţie se acceptă faţă de celelalte comunităţi şi
biserici?????? Sunt ele văzute ca parte a trupului lui Hristos, sau numai KSB
singur are lumina?????????????? “
ESTE KSB UN SISTEM AL ABUZULUI?
Este o întrebare la care autorul dă libertate cititorului să îşi
răspundă singur după lecturarea acestui capitol.
Familia Stegen a fost şi este chemată încontinuu să se pocăiască să
îşi schimbe felul de gândire cu privire la acceptarea şi aplicarea de
învăţături şi practici nebiblice, dar până în prezent toate aceste apeluri au
fost adresate fără succes. Aceasta duce la temerea că aici nu e vorba de
greşeli care au apărut într-o activitate cu un conţinut sau un miez bun, ci
este vorba despre un sistem al abuzului, creat intenţionat cu scopul
manipulării, deci urmărind interese meschine. Când în martie 2000 a apărut la Agenţia de presă IDEA un articol
detaliat despre evenimente din interiorul KSB-ului, se putea citi în mod
semnificativ: „Disputa
dintre Friedel Stegen şi reporterul Kjell Olsen în legătură cu toate reproşurile.“
>>> Reproşurile
se refereau la următoarele:
· Intrarea autoritară în scenă a familiei Stegen care nu suportă niciun
fel de critică a stilului lor de conducere.
· Colaborarea cu regimul apartheid şi furnizarea de informaţii cunoscute
cu ocazia spovedaniilor forţelor de securitate.
· Brutalitate faţă de copii, prin aplicarea bătăii, din sistemul de
învăţământ “Domino Servite School”.
· Presiuni exercitate pentru a despărţi membrii de familie.
· Înşelăciune, minciună şi calomnii grave.
· Cazuri de crime neelucidate la staţia misionară (de exemplu, în 1998,
un băiat a fost omorât în bătaie de tatăl său. Poliţia a abandonat cazul.)
· Impunerea de legi dure în cadrul comunităţii.
· Reguli extreme pentru
oamenii care au intenţia de a se căsători _pe motiv ca asa ar trai in sfintenie OARE ASA SA FIE?????????? (logodnicilor
le este strict interzis să fie împreună fără supraveghere).
· Denaturarea lucrurilor.(se
folosesc de informaniile celor spovediti spre ai tine legati de organizatia lor
foarte subtil ii manipuleaza pe cei prinsi in capcana spovedaniilor).
· Control asupra membrilor comunităţii prin dialogurile cu duhovnicii.
Şi în alte publicaţii apar acuze grave la adresa lui Erlo şi Friedel
Stegen şi a KSB. De exemplu, în publicaţia TOPIC se spune la unison: „Conducerea misiunii KSB din Africa de
Sud respinge declaraţiile presei şi toate acuzele şi le consideră jumătăţi de
adevăr sau neadevăruri.“
Rămâne un lucru care dă de gândit, şi anume faptul că mulţi martori şi
foşti membri KSB
confirmă cele reproşate, în timp ce responsabilii KSB le resping,
spunând că nu sunt adevărate.
>>> Multe anomalii depistate de mult timp nu sunt încă
dezvăluite. Aşa este, de exemplu, un scandal financiar uriaş care rămâne încă
neelucidat: Se dorea cumpărarea unei mine de diamante
în Africa de
Sud, lucru care a fost un eşec. Friedel Stegen a făcut propagandă printre membrii KSB să investească, iar aceştia au
depus în bănci sume mari în speranţa obţinerii unor dobânzi substanţiale. Banii
au fost plătiţi în conturi dubioase şi au dispărut fără urmă. Cineva deci a acumulat
astfel câteva milioane de mărci germane.Unii membii KSB, care au dat crezare proiectului
amintit mai sus pentru a investi, au
luat chiar credite, şi acum au datorii uriaşe.
>>> Un alt act criminal este acela al Lydiei Dube care şi-a înscenat propria
răpire. În iunie 2000, câţiva prieteni l-au informat pe
Trevor Dahl despre aceasta. În 1997, Dube s-a lăsat răpită de o firmă de
asigurări contra sumei de 4.000 de Rand (moneda din Africa de Sud), pentru ca
să fie întărit interesul KSB în a conduce. Se pretinde că Erlo Stegen era informat despre această acţiune. Dar înşelăciunea a ieşit la iveală. O
consecinţă a fost că Barney Mabaso, un conducător al KSB,împreună cu cei 650 de
membri din comunitatea Tugela Ferry din Kwasizabantu au ieşit dinpărtăşie. Erlo
Stegen a încercat să îi readucă pe fugari „la pocăinţă“, venind cu
300 de adepţi laTugela Ferry la o întrunire. Dar la sfârşitul adunării Mabaso a
spus: Nu mai cred nici un cuvânt spusde Erlo
Stegen.
>>> Un capitol foarte întunecat este distrugerea multor
familii prin KSB. Un fost membru KSB i-avorbit despre aceasta autorului,
afirmând că el cunoaşte cel puţin 10 familii din Germania care aufost complet
distruse prin KSB. Deoarece convenţia ascultării, respectiv a supunerii, este
naturatotalitară a KSB, multor adepţi le rămâne numai alegerea: ori să
părăsească familia, ori KSB.
>>> Această structură de conducere dictatorială a KSB în relaţiile cu adepţii lor a ajuns să aibă o putere total
îndumnezeită, ducându-i pe unii membri KSB atât de departe încât la ordinul de
a se despărţide membrii de familie aceştia ascultă chiar dacă ar trebui să
calce peste cadavre. Conduita biblică pentru viaţa de familie şi de căsătorie
este dată de o parte, deoarece în KSB autoritatea
lui Stegen depăşeşte
autoritatea Sfintei Scripturi.
Articolul care a pus în mişcare o avalanşă este mărturia unei foste
adepte, Erika Borman, din apropierea localităţii Kapstadt. În revista FEMINA, a
femeilor din Africa de Sud, a apărut în februarie 2000 următoarea relatare:
„Nu era pentru prima dată când am fost
martori la asemenea măsuri brutale de educaţie. Eram adunaţi în rău-famata
‚cameră de sus‘. Pe podea zăcea o fetiţă ghemuită plângând înfundat.
Corpul şi picioarele îi erau presate strâns de podea de doi
bătrâni ai adunării, în timp ce un altul dintre responsabili se adresa adunării
şi spunea că prietena lor de 16 ani ar fi păcătuit şi acum ar primi pedeapsa
dreaptă a lui Dumnezeu. Când rostea rugăciunea dinaintea disciplinării după procedurile
obişnuite, scâncetele ei deveneau tot mai tari. Nu a durat mult până ce a ea a strigat: Îmi pare rău, nu mai fac!, iar loviturile aplicate cu furtunul
de cauciuc nu conteneau să cadă una după alta pe spate, pe şezut şi pe coapse.
Nu am putut număra loviturile. Au bătut-o până nu a mai putut striga, până nu a
mai scos nici un scâncet. Duhul era zdrobit. A urmat o rugăciune ca Dumnezeu să
ierte păcatele ei. Scrisese
o scrisoare unui coleg din clasa ei. După ce s-a rostit rugăciunea, cei prezenţi au rostit în
cor, într-un glas marcat de ascultarea supunerii, Amin!, şi au aşteptat
predica. Această întâmplare ce a fost prezentată s-a petrecut la o staţiune
misionară creştin ortodoxă în Natal (KSB din
Africa de Sud, nota autorului).
Acolo mi-am petrecut cel mai mult timp din copilăria mea şi din timpul de
şcoală. Dumnezeul care ne era zugrăvit nu era în niciun caz un Dumnezeu al
dragostei sau al îndurării, ci El se asemăna mai mult cu un tiran de obârşie omenească,
care pentru cea mai mică greşeală cerea să ni se răsplătească. Pentru a ni se
insufla teamă, seara ne erau prezentate filme ca Iadul care arde sau Groaznicul
Domn al secerişului. Oricine, de la copil mic până la adult, ştia pe de rost
aceste filme video. Trăiam într-o permanentă teamă, puteam muri sau să fiu
lovită de trăznet în cazul în care viaţa mea nu ar fi fost în ordine, aş fi
fost pierdută. Gândul că un băiat arăta bine sau că m-aş fi uitat într-o
oglindă, toate astea erau păcate care meritau o condamnare veşnică.
După vacanţe se efectua cu regularitate testul fecioarelor la elevele din
internat. Am început să îmi
pun multe întrebări cu privire la acest stil de viaţă. Cu
siguranţă toţi oamenii vor merge în iad, în afara câtorva mii de adepţi ai
misiunii sau...?
Cu siguranţă eram condamnată la iad. Îndoiala care mă rodea
m-a îmbolnăvit. Permanent sufeream de migrenă, dureri de spate şi de stomac.
Mama mea m-a dus de la un specialist la altul ca să
fiu consultată. Dar medicii nu puteau să găsească cauza
îmbolnăvirilor mele. Pentru că nimeni nu
bănuia disperarea mea, mă gândeam că o voi lua razna.
În ianuarie 1993, la numai câteva luni după ce am împlinit
21 de ani, sfătuită cu înţelepciune de rudele mele din Suedia am evadat de la
staţia misionară. De atunci am trăit la o mătuşă în Pietermaritzburg şi am
găsit un post ca recepţioneră. Când liderul misiunii a aflat că am evadat şi când
o dată am vizitat-o pe mama mea, m-a chemat la el. M-a întrebat dacă sunt
sigură că am
lucrat după voia lui Dumnezeu. Cinstită cum eram, i-am spus
că nu L-am întrebat pe Dumnezeu înaceastă privinţă. Atunci el a început să
îmi prorocească că în viaţă nu voi avea niciodată fericire şi
că viitorul
meu soţ se va culca cu alte femei. În încheiere a rostit asupra mea blestemul lui Dumnezeu.
În loc să se scuze de comportări
abătute şi să arate aceasta prin roada corectă a pocăinţei, Stegen susţine
că relatările presei din Africa de Sud sunt campanii ale neadevărului şi ale
jumătăţilor de adevăr. Şi aceasta face parte tot din strategia lor dirijată
de dezinformare şi manipulare, iar ei pot totodată să numere mulţimi de adepţi
care au încredere în ei necondiţionat şi îi urmează în nenorocire. Cu
predici privind trădarea lui Iuda sau texte rafinate din epistole care îl
vizează pe Dima, liderii KSB răspândesc sistematic teama de ieşirea din KSB, şi
orice atac laadresa lor îl consideră o dovadă a vrăjmăşiei. Şi strategia
funcţionează.
>>> Mulţi membri
KSB incandescenţi susţin că sunt vorbiţi de rău şi îşi exprimă totala
convingere că sunt prigoniţi, deci suferă pentru Isus.
>>> Domnia de unul singur, preluată
cu de la sine putere de familia Stegen, este o maşinărie care funcţionnează
aproape perfect. Ea
funcţionează atât de bine încât cei care de fapt sunt induşi în eroare susţin că toţi ceilalţi
sunt induşi în eroare.
IMPORTANT > O relatare a secretarului general al Alianţei evanghelice din Africa
de Sud din 23 iunie 2000 despre Kwasizabantu arată în mod deschis, fără
cruţare, periculozitatea KSB.
Sub punctul 4 cu titlul:
>>> „Mărturii
pentru dovedirea abuzurilor şi atrocităţilor comise de conducătorii KSB” se dau mai jos 9 subpuncte denumite astfel:
1. învăţături
nebiblice
2. rolul
nebiblic al fricii
3. brutalitate
psihică
4. abuz
psihologic
5. pierderea
încrederii
6. distrugeri
de familii, inclusiv de căsătorii
7. susţinerea
de neadevăruri şi amăgirea
8. protecţia
oficială a propriului stand prin conducători şi protecţie efectivă a
răufăcătorilor
9.
exclusivism: practica KSB considerată „calea“
Câteva expuneri în jurul acestor puncte dau o privire de ansamblu
profundă asupra unui sistem întunecat al abuzului.
La punctul 2 (rolul nebiblic al fricii) se relatează următoarele:
„Mărturiile au adus comisiei de
examinare suficiente dovezi că Erlo Stegen lucrează într-o structură în care se
bucură de o cinste şi de o subordonare a adepţilor extremă, fără ca el să se subordoneze
la rândul lui bisericii sau fără să trebuiască să răspundă înaintea cuiva de
tot ceea ce face. Aceasta pare să îi fi deschis uşa spre abuzul de putere. În
timp ce remarcăm că mulţi au încredere în domnul Stegen, sunt depuse mărturi că
el şi alţi lideri KSB îşi exercită prea des autoritatea prin manipulări şi
controlul oamenilor prin frică.”
„Noi am audiat mărturiile şi relatările
multor oameni care au fost timp de 30 de ani de partea KSB-ului şi am fost
uimiţi auzind din povestirile lor ce rol joacă stabilitatea creată şi
statornicită prin frică.
Conform constatării comisiei, frica rămâne în mod tragic,
până azi, chiar în mulţi care au depus mărturie. Am auzit repetându-se mărturii
precum: «Erlo
avea control total asupra
noastră», «când Erlo era fericit, totul era
bine», «când Erlo nu era fericit, nici noi
nu eram», «noi lam făcut dumnezeul nostru». Comisia a audiat din nou mărturii de la
oameni îndoctrinaţi cu concepţia unui «Dumnezeu veşnic mânios, a unui Dumnezeu
care este totdeauna furios» (...) Aceasta
a confirmat concluziile comisiei despre rolul jucat de
factorul frică folosit de KSB. Câţiva dintre cei care au părăsit KSB şi au
găsit noi cămine spirituale au remarcat cum, în noile părtăşii, învăţătura
despre dragostea lui Dumnezeu i-a inundat pur şi simplu, ca o descoperire
complet
nouă. În perioada de timp pe care au trăit-o la KSB nu s-au
gândit la un Dumnezeu care iubeşte.
Aceasta dovedeşte o lipsă serioasă a învăţăturii KSB despre
Dumnezeu. Ei Îl văzuseră până atunci numai ca un Dumnezeu mânios, gata oricând
să-l pedepsească pe păcătos.“
Există unele indicii privind faptul că în urma sesizăriilor privind
starea de abuz care a devenit o practică oficială în interiorul KSB, metoda
propovăduirii a fost parţial schimbată. Martorii au împărtăşit autorului că
acum se predică mult despre dragoste. Despre abilitatea, respectiv strategia lui Stegen de a schimba
convenabil lucrurile, un fost activist remarca: „Aceştia îşi schimbă faţa
de aici până la următorul felinar de stradă de trei ori“.
Să nu ne mire aceasta: minciuna se teme de adevăr precum un sistem al abuzurilor
de transparenţă.
La punctul 3 (brutalitate psihică):
Expunerea care urmează demască din acest punct de vedere KSB:
„Comisia a auzit o întâmplare adevărată,
considerată ca o mostră, marcând perioada de timp dintre
întrunirea KSB în Kranskop în 1975 până în ultimul timp, o
întâmplare despre bătăile dure şi brutale (din care se susţine că una s-a
terminat cu decesul victimei). Sunt relatări ale martorilor oculari despre
bătăi aplicate despotic copiilor mici şi tinerilor, care lasă în urmă răni şi
traume grele, relatări despre ţinere în arest în celule sau în dulapuri pentru
abateri minore, relatări despre teroare şi brutalitate.
În memoria unora care au dat mărturii, acestea au rămas puternic
şi chiar
persistă continuu traumatizant. Au existat şi relatări ale
martorilor oculari din timpurile de început despre bătăi aplicate din plin cu
sălbăticie copiilor de şcoală în anii '80 şi mai recent în anii '90.
Pe lângă acestea există chiar mărturii despre bătăi ale
adulţilor în KSB în ultimii ani. >>> Multe dintre acestea s-au aplicat
în prezenţa altora, ceea ce i-a traumatizat pe oameni şi îi ţine în cătuşele
fricii.
>>> Comisia a constatat că în viaţa câtorva dintre
cei bătuţi există urmări ale traumatismelor şi persistă în timp.“
La punctul 4 (abuz psihologic):
>>> KSB a instaurat brutalitatea nu numai în scopul lor, ci a
decretat în acest fel şi instrumentarea unei secte psihice; despre aceasta ne
sunt date următoarele expuneri:
„Martorii au depus dovezi multiple
privind manipulări prin presiuni psihologice exercitate de conducerea KSB.
>>> Comisia a auzit întâmplări despre blesteme înfiorătoare care au fost rostite sau ameninţări
prin blesteme, pe care Erlo Stegen le-a rostit împotriva celor care au început
să comită greşeli, împotriva celor care puneau la îndoială autoritatea sa sau
împotriva acelora – chiar şi a membrilor de familie - care au părăsit sau
puteau părăsi KSB. Imprecaţiile puteau fi formulate în maniera:
"Rostesc acum blestemul lui
Dumnezeu asupra vieţii tale".
>>> Unii au mărturisit cum, fără explicaţie, au
fost marginalizaţi sau cenzuraţi, în timp ce alţii au fost
anunţaţi să părăsească misiunea, iar din toate părţile li se
reproşa retragerea.
>>> Au fost audiate alte câteva întâmplări care au
şocat profund comisia.
Comisiei i s-a făcut cunoscut că în două sau trei cazuri,
din cauza abuzurilor exercitate conform descrierilor de mai sus, persoanele
respective s-au sinucis.”
La punctul 6 (Dezbinare de familii, inclusiv
căsătorii):
„Comisia a auzit în mod repetat mărturii
despre participarea la despărţiri sau dezbinări de familii, obicei care
persistă până acum ca o practică uzuală a conducerii KSB. Comisiei i s-au
arătat derularea şi urmările distructive ale excomunicărilor instantanee din
motive necunoscute aplicate în familii. Au existat relatări chiar din anii
timpurii ai slujbei lui Erlo Stegen. Au fost relatate cazuri de înstrăinări,
aparent fără sfârşit, chiar şi între creştini maturi şi dotaţi, ca rezultat al
acestui tip de recuzare sau respingere.
>>>Câţiva au mărturisit cazuri extreme, relatând
cum capi de familie (soţi) au fost îndemnaţi să divorţeze de soţiile lor pentru
că acestea erau nesupuse, deci pentru că ele nu au vrut să se subordoneze
liderilor.
Alţii au povestit de
cazuri când se aştepta de la soţii - sau chiar au fost îndemnate - să se
despartă de soţii lor. A fost povestit un caz tragic în care conducerea KSB a sprijinit
decizia unei soţii să se despartă de soţ ca să rămână în KSB. În final, ea a
divorţat pe motivul că el ar fi părăsit calea KSB, deşi el era şi este şi acum
un creştin devotat.
El s-a rugat cu insistenţă
şi cu seriozitate ca ea să nu facă acest lucru, ci să-şi salveze familia.
Comisiei i s-a comunicat că în prezent este pe rol o situaţie asemănătoare cu o
altă pereche.”
La punctul 7 (Neadevăruri şi amăgiri
evidente):
Aici este un exemplu revoltător privind practicarea minciunii.
Câţiva membri de la început şi unii care în lunile trecute au părăsit
KSB mărturisesc despre o practică a conducerii KSB care îndreptăţeşte minciuna
şi amăgirile, numindu-le ‘înţelepciune’.Un fost lider îl citează pe Erlo Stegen: o minciună rostită în Hristos, pentru a proteja lucrarea Lui,
nu este
minciună! (preluat prin autor)
Au existat numeroase relatări despre practicile conducerii KSB,
neadevăruri şi zvonuri ce se răspândesc3 despre cei ce părăseau KSB chiar şi în lunile trecute.
Iată cum se exprima Erlo Stegen despre un frate:
„Nu se poate concepe ca un om cu o imagine atât de
evlavioasă şi cu cuvinte din Biblie să poată minţi în aşa fel, şi aceasta chiar
scriind negru pe alb.
Aceasta e deja suficient pentru a se explica ce duh vorbeşte
acolo“
>>> E suficient însă, într-adevăr, să recunoaştem ce duh
vorbeşte prin Stegen, iar pentru creştini avertizarea ar trebui să fie
suficientă. Cuvântul lui Dumnezeu spune indubitabil: „Fereşte-te de o învinuire nedreaptă4” (Exod 23,7) .
Sunt numeroase vocile care mărturisesc, aducând dovezi grăitoare, că au existat de mult timp avertizări
privind KSB-ul şi încercări de a-l convinge pe Erlo Stegen să se pocăiască:
· 1977: Erlo Stegen a fost
confruntat într-o conferinţă de împăcare cu următoarele acuzaţii ale
multor foşti membri KSB: influenţare prin vorbirile din transă ale
Hildey Dube, vedenii, exagerare
privind mărturisirile de păcate, conducere dictatorială a lucrării.
S-a renunţat atunci să se
facă publice stările de abuz pentru a proteja misiunea. Abia 10 ani
mai târziu şi după mai multe încercări de a-l sensibiliza pe Erlo Stegen
aspectele dezbătute au fost publicate.
2 La vremea apariţiei cărţii. (n.t.)
3 Cu intenţie. (n.t.)
4 „Stai de o parte când în joc este o
minciună”. ( în limba germană - n.t.)
· 1981: Evanghelistul Alexander
Seibel avertiza în revista „Mişcarea
zuluşilor“ despre Erlo Stegen şi despre cărţile scrise în
favoarea lui Stegen de dr. Kurt Koch, demascând aşa-zisa trezire amintită mai
sus, din Africa de Sud. Seibel arăta, având la îndemână exemple, cum Koch, în ciuda
cunoştinţelor lui fundamentale privind ocultismul şi spiritismul, nu a mai fost
în stare să recunoască caracterul minciunii şi infestarea spiritistă a KSB.
Chiar şi alte evaluări critice îl arată pe Koch în imposibilitatea de a
distinge lucrurile. În acest sens, Alexander Seibel face un comentariu la
intoducerea cărţii lui Koch intitulată În paradis, o carte care vorbeşte despre
experienţe din viaţa de dincolo şi despre învierea din morţi. El îl citează pe
Koch care scrie în introducerea cărţii sale: „ (...) am citit cu folos cărţile de faţă, ele sunt realmente
o lovitură eficientă
împotriva materialismului şi ateismului.“ Alexander Seibel comentează: „(...) m-a surprins cât de pozitiv evaluează dr.
Koch aceste cărţi, el care cu un timp în urmă comentase negativ cartea lui Moody - Viaţa după
moarte”.
Apoi tot dr. Koch revine şi scrie: “Am salutat faptul că editura Rowohlt Verlag Hamburg 1977 a scos
cartea Viaţa după moarte. Într-adevăr, ea a umplut un gol. În 6 luni s-au
vândut 150.000 de exemplare”.
Acelaşi autor, Alexander Seibel, explică într-o scriere a sa că
misiunea KSB se dovedeşte a fi o mişcare paralelă a mişcării penticostale.
· Iunie 1984: Walter Wjst de la Adunarea Fraţilor din
Karlsruhe a editat o publicaţie de avertizare privind KSB sub titlul: „O putere eficientă a rătăcirii.“
>>> În această
publicaţie Wjst scrie: „În aceste
zile, aşa-zisa mişcare de trezire din Kwasizabantu, denumită şi mişcarea
zuluşilor,
se predică din nou pe sine. Erlo Stegen, sub protecţia lui
Koch, face un turneu de conferinţe prin Germania.
>>> Acestă mişcare pare foarte simplă, fără
strigăte de «Aleluia!» şi bătăi din palme. Ea elimină şi prin aceasta ideea că
mişcarea carismatică i-a contestat Duhul Sfânt şi se defineşte ca fiind o
mişcare de «oameni ai lui Isus.» În acelaşi timp însă sunt isterici în cel mai
înalt grad, aşa că în mod expres trebuie să fim bine avertizaţi în acest sens.
Bineînţeles că nu tot ce spun şi fac
reprezentanţii acestei mişcări este fals. Dar tocmai aici e
pericolul care i-a cuprins pe mulţi creştini. Este cunoscut că învăţătura
rătăcită cea mai periculoasă este aceea la care falsitatea iese la iveală la
sfârşit. Chiar azi trebuie să ne debarasăm de aceştia, fiindcă Satan se îmbracă în înger de lumină, iar slujitorii lui în
slujitori ai neprihănirii.
(2 Corinteni 11,13)
De aceea trebuie verificat tot ce ne atrage atenţia şi
interesul prin sunete şi cuvinte, redând parţial Cuvântul lui Dumnezeu,
singurul îndreptar al adevăratului creştin. Sentimentele şi experienţele
înşală.
Ce se
adaugă la Cuvântul lui Dumnezeu sau ce Îl contrazice nu este de la
Dumnezeu. (..). Respingem recomandarea de a verifica la faţa
locului mişcarea (s-au aranjat chiar şi zboruri în acest sens), trebuie să
avertizăm şi să evităm a avea vreo legătură în vreun fel cu aceste influenţe
nebiblice.”
· 6 iunie 1987: Publicarea
unei mărturisiri relatate de Martin Frische şi J. şi H. Trauernicht sub
titlul „O
căsătorie se distruge“ în
Kwasizabantu. În această scriere sunt înfăţişate metodele lui Erlo Stegen şi ae
echipei lui, metode poleite cu minciuni, care-l dispreţuiesc pe om, se referă
la încălcarea drepturilor fundamentale ale omului ca fiinţă creată de Dumnezeu.
· 11 iunie 1987: Wim Malgo
scria într-o scrisoare care a fost publicată: „Pe când el (Erlo Stegen,
nota autorului) era în Zionhalle, a trebuit, din păcate, să constat că a
fost apucat de duhul de isterie penticostală despre care noi fusesem deseori
avertizaţi în foaia noastră“.
· 1993 şi 1998: Broşura de
avertizare a lui Ralf Daubermann şi Friedemann Bottesch despre efectele
misiunii Kwasizabantu asupra adepţilor din Germania. În această scriere au fost
arătate detaliat influenţele nebiblice aduse prin KSB.
· 1994: Într-o relatare despre o
călătorie în Africa de Sud, Alexander Seibel avertiza din nou despre KSB.
Astfel, el scria despre declaraţii ale unor foşti membri KSB pe care i-a
cunoscut acolo:
“Rezumând concentrat, ca rezultat al
multor discuţii, am făcut următoarele notiţe, respectiv am reţinut următoarele
citate: «Lucrează un alt duh. Harul nu este în punctul central, ci păcatul,
respectiv omul».
>>> Toate predicile sunt centrate pe păcat şi, ca
rezultat al unei interpretări false privind păcatul, totul se învârteşte în
jurul păcatelor în mod detaliat, şi asta duce la faptul că trebuie mărturisit
fiecare
păcat în parte.
>>> Se predică legalist şi despre pedeapsa cu iadul
şi, astfel, din cauza acestor mesaje necristocentrice şi neechilibrate, se
ajunge la inducerea nesiguranţei mântuirii.
>>> Legalismul devine obligaţie, mărturisiriea în
detaliu a păcatelor, de asemenea“.
· 1999: Teologul sud-african
Colin Peckham, care cunoaşte KSB de la constituire şi care până de curând s-a
considerat un prieten al acestei mişcări, a editat o broşură de avertizare, în
care, printre altele, scria:
>>> „Ca
un prieten care trece pe alături ca să ajute, doresc să rog conducerea să nu lase mişcarea în integralitatea ei
să alunece, devenind o organizaţie nebiblică şi exclusivistă.
>>> Spre binele vostru înşivă ca mişcare, pentru
binele celor care vă urmează necondiţionat, pentru binele celor care intră la
voi în mişcare şi care, poate, mai târziu trebuie să plătească un preţ dureros pentru
această intrare, pentru Numele lui Dumnezeu, vă rog să vă opriţi şi să priviţi
la drumul vostru, la calea pe care conduceţi oamenii. Încetaţi cu îndepărtarea
autocrată a oamenilor de bine din punct de vedere spiritual! Întrerupeţi, chiar
opriţi, necazurile şi suferinţele!
>>> Această nenorocire s-a petrecut deja o dată.
Opriţi, cât mai este la îndemână, rănirea şi chinul oamenilor! Nu mai lăsaţi să
se petreacă astfel de lucruri! Încetaţi să susţineţi că metoda KSB privind
identificarea
miresei este singurul drum adevărat al spiritualităţii! Se
poate uşor trage concluzia: KSB pretinde că numai creştinii dintre ei sunt
mireasa Domnului Isus. Oamenii buni duhovniceşti sunt altfel decât voi.
>>> Nu vă consideraţi ca singurii care faceţi
corectări. Avem nevoie unii de alţii ca sistem de siguranţă. Vă rog, puneţi
această scrisoare la inimă şi cugetaţi la cuprinsul ei înaintea lui Dumnezeu!
Ascultaţi strigătele celor care suferă din pricina măsurilor iraţionale pe care
le practicaţi“.
· 5 iunie 2000: Se publică o
broşură de avertizare de către actuali şi foşti membri KSB, cu titlul :
Apel urgent către conducerea misiunii Kwazulu/Natal, Kwasizabantu
Africa de Sud. Apelul
începe cu următoarele cuvinte:
„După 3 ani de gândire şi sfătuire prin
rugăciune, care au avut
punctul culminant într-o întâlnire în aceste zile, noi, cei
prezenţi, reprezentăm
prin semnăturile noastre mădulare
îngrijorate din trupul lui Hristos, mădulare care s-au adunat aici, atât dintre
cei care au părăsit comunitatea din Kwasizabantu, misiunea KSB, dintre cei care
au fost excomunicaţi, cât şi dintre cei care sunt încă în KSB. Emitem
următoarea declaraţie pe care o răspândim pretutindeni unde se află mădulare
ale trupului lui Hristos, ca un apel la rugăciune comună, având ca puncte cele
de mai jos“.
Punctele
amintite sunt:
1. Lipsa de
responsabilitate
2. Abuz
spiritual
3. Minciună şi
erezie
>>> La
punctul 2, „Abuz spiritual“, se spune: tirania spirituală, spălarea creierului şi manipularea au fost
confirmate prin numeroase (sute) mărturii ale victimelor, şi chiar ale acelora
care au luat parte la asemenea activităţi. În articolele din presă din ultimile
zile s-au publicat exemple pe care conducerea KSB nu numai că le-a tăgăduit şi
le-a respins, ci le-a folosit ca oportunitate de a aduce blam celor care au
demascat aceste abuzuri.
La punctul 3 („minciună şi erezie“ ) se relatează: „Respingem iraţionalismul şi jocurile de
culise ale practicilor mincinoase şi minciunile, respingem dezinformările şi
manipulările.“
· 19 februarie 2000: Pastorul
Trevor Dahl, cumnatul lui Erlo Stegen şi ginerele lui Friedel Stegen, sprijină
apelul cu următoarele cuvinte:
>>> „Eu
am sprijinit documentul de faţă cu titlul Apel urgent către conducerea misiunii
Kwasizabantu cu o inimă împovărată şi cu o profundă dezamăgire deoarece
conducerea misiunii Kwasizabantu a respins apelurile repetate şi încercările
multor oameni, şi chiar ale mele personal, prin care le-am comunicat să se
îndepărteze de astfel de practici rele ce se exercită în misiune, să înceteze
să le muşamalizeze şi, prin aceasta, să fie necinstiţi. Aceste practici au
devenit păguboase pentru Biserica lui Hristos.
>>> În timp ce în cei 25 de ani ai mei la KSB am
încercat să îmi exprim dezacordul şi să mă distanţez de practicile infiorătoare
necreştineşti despre care luam în permanenţă cunoştinţă, îmi pare rău acum,
regret şi îmi cer iertare pentru faptul că înainte cu trei ani de a pleca, deşi
ştiam toate aceste lucruri cu care nu mă puteam identifica, am pledat în
favoarea KSB, punând această mişcare într-o lumină pozitivă. Aş dori să îmi cer
iertare de la aceia care au fost răniţi prin mine şi de la aceia care din cauza
mea sunt răniţi sau a căror relaţie cu Domnul Isus a fost atinsă prin legătura
cu mine (şi cu familia mea). Vă rog cu smerenie să mă iertaţi! Cu inima frântă
regret că
misiunea continuă în acelaşi fel, astfel că oameni din
interiorul şi exteriorul KSB sunt amăgiţi, minţiţi şi li se omoară
personalitatea, şi toate acestea le fac în numele ‘înţelepciunii’ şi pentru a proteja
lucrarea.“
· 19 februarie 2000: În Africa de
Sud se editează o broşură însoţitoare a „Apelului urgent către conducerea misiunii Kwasizsabantu“ , publicată ca document oficial.
În aceasta se spune:
“Dragi fraţi şi surori în Hristos,
>>> Prin această scrisoare deschisă dorim să
informăm mădularele răspândite ale trupului Domnului Isus din Africa de Sud şi
din afară despre câteva aspecte nebiblice controversate din misiunea KwaZulu/Natal
der Kwasizabantu (KSB) şi să vă facem atenţi asupra acestora.
>>> Această scrisoare este o rugăminte adresată
conducerii KSB de a asculta, de a se pocăi şi de a se schimba. Această scrisoare
provine de la un grup mare de lideri spirituali din diferite biserici din
Africa de Sud, care au părăsit KSB sau sunt hotărâţi să facă acest lucru. Cauza
scrisorii noastre - suntem parte a
bisericilor din Africa de Sud şi din afară - se găseşte în
înţelegerea pe care o avem la îndemnul din Matei 18 unde se spune despre
Adunare: Dacă toate încercările de a aduce un frate de pe drumul rătăcit şi în
acest fel să ne împăcăm cu el eşuează, Domnul Isus ne indică să informăm
întreaga Biserică. Aceasta e ultima măsură de a-l constrânge pe un frate, de
a-l convinge să accepte corecţia şi să reacţioneze ca atare.
>>> De când
a început KSB, acum circa 30 de ani, mulţi creştini s-au
ataşat, unii ca laici, alţii colaboratori, şi ei au fost
siliţi să descopere poziţia, direcţia, învăţătura şi practica acestei misiuni
care, prin natura ei nebiblică, se dovedeşte în mod evident a fi sectă.
>>> Strădaniile întreprinse în vederea unei reforme
interne au fost respinse sistematic, iar oamenilor care au pus întrebări li s-a
retras dreptul de a mai fi membri. >>> Ca o încercare disperată de a
aduce corectare şi împăcare în misiune, în 1977 au fost invitaţi lideri
internaţionali ai tineretului cu misiunea de a fi mediatori imparţiali şi
neutri. Nu s-a modificat nimic ci, în realitate, tendinţele
negative s-au ascuţit şi au devenit mai extremiste. (...)
Suntem martori că acest sistem a devenit un sistem al abuzului. (sublinierea autorului)
· 23 iunie 2000: Centrala
Alianţei evanghelice din Africa de Sud publică o relatare despre KSB, după
câteva încercări zadarnice de a vorbi cu Erlo Stegen despre reproşurile masive
ale foştilor activişti. După chestionarea mai multor foşti membri KSB, au
fost publicate rezultatele cutremurătoare a 14 comisii de investigare centrale.
Moss Ntlha, secretarul general al Alianţei Africii de Sud, scrie într-o
introducere a relatării liderilor de biserici responsabili:
>>> „Vă
scriu într-o situaţie
pe care o consider foarte importantă pentru voi, ca şi pentru întreaga părtăşie
a bisericilor
evanghelice din Africa de Sud. De câtva timp, mass-media din Africa de Sud a
răspândit ştiri scandaloase despre una dintre cele mai importante misiuni –
instituţii a ţării, respectiv despre misiunea Kwasizsabantu. Acesta a
fost bineînţeles motivul de îngrijorare pentru mulţi care au cunoscut misiunea şi care au văzut
lucrări minunate pe care Dumnezeu le-a făcut cu această
misiune. Se pare că acum, odată cu scurgerea timpului,
lucrurile s-au schimbat în rău, fapt care solicită un răspuns la această
chestiune. Vă transmit acest comunicat cu profundă întristare şi profundă grijă
pastorală privind slujba KSB şi din grijă atât pentru oamenii din interiorul
misiunii, cât şi pentru cei care părăsesc misiunea.”
Despre cum se procedează în cazul criticii sistemului în interiorul
KSB şi de ce avertizarea
privind starea KSBului ajunge să fie verificată critic mult prea
târziu pentru mulţi membri KSB reies clar din următorul exemplu. Un fost
colaborator al publicaţiei Misiunea
biblică şi de literatură, dr. Kurt
Koch e.V., scrie într-o declaraţie publicată din 15.04.2000: „Despre tranziţiile interne nu am aflat niciodată ceva. Dacă totuşi ici
şi colo erau exprimate critici la adresa liderilor KSB, atunci eu şi majoritatea prietenilor KSB le
consideram vrăjmaşe sau atacuri satanice asupra lucrării lui Dumnezeu.“
În 1978,
pastorul Horst Marquardt, de la Radiodifuziunea evanghelică, a exprimat îndoieli puternice împotriva KSB. Acelaşi lucru l-au
făcut Wolfgang Bühne şi Alexander Seibel, care au publicat o broşură de
avertizare. „Toate avertizările au fost însă
respinse, fiind considerate atacuri ale vrăjmaşului. Aici, ca scriitor de
frunte, a fost dr. Kurt Koch, deoarece el avea relaţii de cea mai mare încredere cu Erlo Stegen şi KSB.
Până la urmă, datorită activităţii lui literare, el a avut perspective de ansamblu ca nimeni altul
dintre noi. El se bucura de încrederea noastră, fiind un slujitor al Evangheliei care avea
capacitatea descoperirii duhurilor.
Astfel, eu, care aveam obligaţia personală creştinească să
verific totul eu însumi, am neglijat condamnabil. Aceasta nu era permis să se
petreacă. Astăzi îmi pare foarte, foarte rău şi-i cer iertare înainte de toate
fratelui Alexander Seibel.
Tocmai cu el aveam atunci, în 1990, o şedinţă extraordinară
în cercul Alianţei Evanghelice Herbon. Această experienţă grea, aceste
îndemnuri critice ale fraţilor, date cu uşurătate la o parte, sunt pentru mine
şi trebuie să fie pentru toţi credincioşii o avertizare semnificativă.”
>>>>>> Este de aşteptat că viitorul va aduce alte câteva dezvăluiri despre
KSB şi despre duhul de minciună care lucrează în această sectă.
Aşadar nu ar trebui să fie de mirare că liderii responsabili tăgăduiesc
mai departe adevărul şi sucesc mai departe lucrurile. Dar ce se întâmplă cu
multele victime ale acestei mişcări? Vor supravieţui ele spiritual?
Multe personalităţi cunoscute şi foarte influente din interiorul
grupărilor evanghelice germane sunt strâns ataşate de KSB. Deşi activitatea KSB
este de acum cunoscută, se observă la ei o tăcere suspectă. Cu puţine excepţii,
nu se va (re)cunoaşte poate niciodată care a fost puterea liderilor comunităţii,
greşelile şi ereziile lor. Cunoscând o serie de detalii privind această
mişcare, ar fi momentul să se ia urgent o poziţie corectă faţă de ea, cu
responsabilitate, proclamând doar adevărul Sfintei Scripturi ca singură
autoritate.
ŞI-A FERMECAT KSB-UL ADEPŢII???
Este posibil ca în interiorul unui organism creştin macazul credinţei
creştine şi al vieţii să fie deviat fără ca cei credincioşi să fie fermecaţi? Aşa ceva se poate petrece numai când amăgirile şi manipulările au
reuşit. O asemenea amăgire s-a produs la creştinii galateni şi se aseamănă în
mod izbitor cu situaţia KSB-ului. Pavel a trebuit să le spună atunci
galatenilor:
O,
galateni nechibzuiţi! Cine v-a fermecat pe voi, înaintea ochilor cărora a fost
zugrăvit Isus Hristos ca răstignit? Iată numai ce voiesc să ştiu de la voi:
prin faptele Legii aţi primit voi Duhul ori prin auzirea credinţei? Sunteţi aşa
de nechibzuiţi? După ce aţi început prin Duhul, vreţi acum să sfârşiţi prin
firea pământească? (Galateni 3:1-3)
Voi, care voiţi să fiţi socotiţi
neprihăniţi prin Lege, v-aţi despărţit de Hristos; aţi căzut din har. Căci noi,
prin Duhul, aşteptăm prin credinţă nădejdea neprihănirii. (Galateni 5:4-5)
Despre calea mântuirii biblice se spune:
Pentru că
noi credem că omul este socotit neprihănit prin credinţă, fără faptele Legii. (Romani 3:28)
Totuşi,
fiindcă ştim că omul nu este socotit neprihănit prin faptele Legii, ci numai
prin credinţa în Isus Hristos, am crezut şi noi în Hristos Isus, ca să fim
socotiţi neprihăniţi prin credinţa în Hristos, iar nu prin faptele Legii;
pentru că nimeni nu va fi socotit neprihănit prin faptele Legii. (Galateni
2:16)
În Faptele Apostolilor 8:9-24 se relatează despre un vrăjitor, Simon,
care îi domina spiritual pe oamenii din Samaria. El a savurat această putere şi
se bucura de trecere înaintea celorlalţi. Când Filip a ajuns în Samaria şi predica
despre Domnul Isus Hristos, atunci el şi-a pierdut puterea şi prestigiul
printre oameni deoarece vestea despre Domnul Isus i-a eliberat pe oameni şi i-a
condus spre El. Atunci Simon şi-a schimbat strategia. L-a recunoscut şi el pe
Isus şi s-a botezat. Dar făţărnicia lui a devenit clară curând şi a zis:
„Daţi-mi
şi mie puterea aceasta, pentru ca peste oricine-mi voi pune mâinile să
primească Duhul Sfânt.”
(Faptele Apostolilor 8:19).
Erlo Stegen îşi amintea la o conferinţă din 3.10.1998 din Stadthalle
Limburg de timpul dinaintea trezirii. Atunci, referindu-se la Faptele Apostolilor 19:12, Stegen, şi-a
exprimat deschis gelozia faţă de faptul că din acele basmale care fuseseră
atinse de trupul lui Pavel ieşise putere. Este dovada că el râvnea şi că lupta
să aibă influenţă şi putere. Cu acea ocazie el le spunea ascultătorilor: „Fii un Iacov, şi spune: «Doamne, nu te las
până nu mă vei binecuvânta!»”. Stegen
povestea că oamenii, la „trezirea“ care a urmat, puteau citi pe cerul deschis
cuvântul „Kwasizabantu“. Apoi el a pus publicului prezent întrebarea: „Câţi oameni ai întors tu la Dumnezeu?“
Aici, ca şi în alte locuri, se explică evident ceva din motivaţia lui
Stegen: dorinţa lui după
influenţă, putere, succes şi autoritate. El le-a primit, dar ca pe o
băutură de buimăceală a mâniei lui Dumnezeu.
>>> În cuvântarea de rămas bun către bătrânii Bisericii din Efes, Pavel
spunea:
Ştiu bine că, după plecarea mea, se
vor vârî între voi lupi răpitori, care nu vor cruţa turma; şi se vor scula din
mijlocul vostru oameni care vor învăţa lucruri stricăcioase, ca să tragă pe
ucenici de partea lor. De aceea vegheaţi şi aduceţi-vă aminte că, timp de trei
ani, zi şi noapte, n-am încetat să sfătuiesc cu lacrimi pe fiecare din voi. (Faptele Apostolilor 20:29-31)
APEL LA VEGHERE
Erezia nu se limitează doar la anumite grupări sau organizaţii. Ea
traversează acum întreaga creştinătate.
Pentru a trăi spiritual este indispensabilă o legătură cu Domnul Isus şi
Cuvântul Lui. Acolo unde intervine erezia, ea are totdeauna o latură şi o privelişte
deosebit de plăcute şi de evlavioase.
>>>Erezia se îmbină cu nevoi şi
deficienţe în viaţa creştinilor şi oferă pentru acestea soluţii potrivite. Dorinţa după autoritate, putere, succes, perfecţiune, unitate,
sănătate, prosperitate, protecţie, bogăţie, plăceri, experienţe grozave
ş.a.m.d. formează paleta de minusuri, de goluri pe care cei ce duc în erezie se
oferă să le umple; o ofertă uriaşă care aşteaptă în supermagazinele creştinilor
de aparenţă. Dacă ar fi cunoscute intenţiile diabolice ale ereziilor, nu ar
exista niciun creştin indus în eroare. Dar întrucât erezia poartă totdeauna
caracterul amăgirii, ea nu poate fi recunoscută de orice creştin. Pavel a
trebuit să-i avertizeze pe corinteni de ereziile strecurate în rândurile lor:
Oamenii aceştia sunt nişte apostoli
mincinoşi, nişte lucrători înşelători, care se prefac în apostoli ai lui
Hristos. Şi nu este de mirare, căci chiar Satana se preface într-un înger de
lumină. (2 Corinteni 11:13-14)
Aceasta ne arată cât sunt de importante şi de decisive pentru noi
luciditatea sau cumpătarea şi vigilenţa sau atenţia. Aceste însuşiri pot însă
să crească cu adevărat numai acolo unde se citeşte Biblia, Cuvântul lui
Dumnezeu, şi se studiază cu rugăciune. Cine vrea să scape de cursele puse de
Satan prin manevrele de amăgire ale creştinismului aparent, acela trebuie nu
numai să audă cuvintele Sfintei Scripturi, ci şi să le înţeleagă şi să le
aplice:
Preaiubiţilor, să nu daţi crezare
oricărui duh; ci să cercetaţi duhurile, dacă sunt de la Dumnezeu; căci în lume au
ieşit mulţi proroci mincinoşi.
(1 Ioan 4:1)
...nu
luaţi deloc parte la lucrările neroditoare ale întunericului, ba încă mai
degrabă osândiţi-le.
(Efeseni 5:11)
Fereşte-te de o învinuire nedreaptă
(Exod 23:7), în limba germană sensul fiind: „stai la distanţă de un lucru la care e
în joc minciuna”.
Fiţi treji şi vegheaţi! Pentru că
potrivnicul vostru, diavolul, dă târcoale ca un leu care răcneşte şi caută pe
cine să înghită. Împotriviţi-vă lui tari în credinţă, ştiind că şi fraţii
voştri în lume trec prin aceleaşi suferinţe ca voi. (1 Petru 5,8-9)
Fii cu luare aminte asupra ta
însuţi şi asupra învăţăturii pe care o dai altora; stăruie în aceste lucruri,
căci, dacă vei face aşa, te vei mântui pe tine însuţi şi pe cei ce te ascultă. (1 Tim. 4:16)
MATERIAL PRELUAT SI ADAPTAT de CRISTI S. DUPA LUCRAREA ORIGINALA KWASIZABANTU
–ERLO STEGEN ŞITREZIREA PRINTRE ZULUŞI
DE AUTORUL Joachim Rosenthal
DETALII
SI PE SITE-UL ksb-alert.com
BIBLIOGRAFIE
1 Gott unter den Zulus, Dr. Kurt E. Koch, Bibel- und Schriftenmission
Dr. Kurt E. Koch e.V.,
Schwäbisch Gmünd, 1995, S. 39 (erstmals erschienen 1976)
2 Im Paradies, Dr. Kurt E. Koch, Brunnen Verlag, Basel, 1992, S.42
3 Erweckung unter den Zulus, Erlo Stegen, Bibel- und Schriftenmission
Dr. Kurt E. Koch e.V., 1993,
4. Auflage, S. 108
4 Fax einer Besucherin des südafrikanischen Missionswerkes vom
30.04.2000 an den Verfasser
5 Informationen aus der Vorstellungsschrift “Mission Kwasizabantu”,
ohne Datum
6 CFT “Christen für die Wahrheit”, Infoschrift ohne Datum,
Osterlängstr. 47, 73527 Schwäbisch
Gmünd
7 Erweckung unter den Zulus, S. 30-32
8 ebd. S. 58
9 ebd. S. 59-60
10 ebd. S. 64
11 ebd. S. 83
12 ebd. S. 92
13 Spiel mit dem Feuer, Wolfgang Bühne, CLV, 1989, S. 23-24
14 ebd. S. 39-40
15 Spiel mit dem Feuer, S. 33-34
16 Erweckung unter den Zulus, S. 79
17 ebd. S. 68
18 ebd. S. 73-74
19 ebd. S. 79
20 ebd. S. 183
21 Gott unter den Zulus, S. 198
22 ebd. S. 50-51
23 ebd. S. 194
24 ebd. S. 201-202
25 ebd. S. 203-204
26 Erweckung unter den Zulus, S. 83-86
27 ebd. S. 87-88
28 Gott unter den Zulus, S. 51
29 Die Zulu-Bewegung, Alexander Seibel, Stellungnahme zu einige
Büchern des Dr. Kurt Koch über
die Zulu-Bewegung, 1981, S. 10
30 Gott unter den Zulus, S. 96-99
31 Erweckung unter den Zulus, S. 81
32 Eine Ehe zerbricht an Kwasizabantu, Johannes Trauernicht, H.
Trauernicht, Martin Frische,
Pretoria, 6.6.1987
33 ebd.
34 Erlo Stegen antwortet Alexander Seibel, Verteilschrift, Ansprache
von E. Stegen an
rußlanddeutsche Christen, die 1981 in Kwasizabantu waren.
35 Aus einem Brief von Erwin Redinger vom 01.02.2000 an einen KSBler,
von ihm weitergeleitet
am 15.04.2000 an den Verfasser
36 Brief von Erwin Redinger, zitiert in einer öffentlichen Erlärung
eines ehemaligen KSBlers vom
10.02.2000
37 Im Paradies, Dr. Kurt E. Koch, Brunnen Verlag, Basel, 1992, S. 67
38 ebd. S. 39-40
39 ebd. S. 40
40 ebd. S. 44
41 ebd. S. 68
42 ebd. S. 45-52
43 ebd. S. 53
44 ebd. S. 57
45 ebd. S. 60
46 ebd. S. 63
47 ebd. S. 62
48 ebd. S. 64
49 Die Zulu-Bewegung, S. 2
50 Im Paradies, S. 58
51 ebd. S. 119-120
52 Die Zulu-Bewegung, S. 15
53 Die Vorstellungsschrift der KSB enthält kein Datum,
Veröffentlichung vermutlich Anfang 2000
54 Brief vom 07.01.1883 an die Mitglieder des Brüderrates vom Evangelischen
Brüderverein. Der
Brief wurde von 14 Geschwistern unterschrieben und mit dem Zusatz
vermerkt: “Es beten und
seufzen noch viele außer uns.”
55 “Der andere, klarere, reinere Weg Kwasizabantus”, Brief von Hans
Koller an die Leitung der
deutschen Mission Kwasizabantu, Kaltbrunn, den 27.01.1999,
veröffentlicht 2000 im Internet unter
www.kwasizabantu.de (neu: ex-ksb)
56 Rundbrief Nr. 128 für den Freundeskreis der Bibel- und
Schriftenmission Dr. Kurt E. Koch e.V.,
Okt. 1997
57 Auswirkungen der Mission Kwasizabantu bei ihren Anhängern in
Deutschland, herausgegeben
von Friedemann Bottesch, 75334 Straubenhardt, Neufassung von 1998
58 ebd. S. 5
59 ebd. S. 6+9
60 Die Mission Kwasizabantu, Friedemann Bottesch
61 Dr. Colin Peckham in einem veröffentlichten Brief vom 19.2.99 an
seine Schwester Mollie
Engelbrecht
62 Auswirkungen der Mission Kwasizabantu bei ihren Anhängern in
Deutschland, S. 31
63 idea spectrum 20/00 vom 14.02.2000
64 Auswirkungen der Mission Kwasizabantu, S. 8
65 Fax eines langjährigen KSB-Kenners vom 7.1.2000 aus Pretoria, der
Absender möchte
ungenannt bleiben
66 idea spektrum 11/2000 vom 15.03.2000, S. 22-23
67 TOPIC Nr. 3/2000, S. 4
68 e-mail vom 04.03.2000 eines ehemaligen KSBlers an den Verfasser,
ins Deutsche übersetzt
69 Bericht über Kwasizabantu, Ev. Allianz Südafrika
70 ebd.
71 ebd.
72 ebd.
73 ebd.
74 ebd.
75 Erlo Stegen antwortet Alexander Seibel, 1981
76 Die Zulu-Bewegung, S. 1
77 Die Wegweisung, Juni 1984
78 Pfäffikon ZH, 11.06.1987, M/ev (Wim Malgo)
79 Informationen aus www:kwasizabantu.de (neu: ex-ksb)
80 Colin Peckham in einem Brief an seine Schwester Mollie, eine
KSB-Anhängerin, die in Südafrika
lebt, Edinbourgh, 19.02.1999, veröffentlicht von Peckham
81 Mulden, Kwazulu/Natal, 05.01.2000, Prof. Koos van Rooy, Greg
Damron, Somerset Morkel
82 Trevor Dahl, Muden, Kwazulu/Natal, 19.02.2000
83 Südafrika, 19.02.2000, www.kwasizabantu.com
84 “Bericht über Kwasizabantu (Südafrika) von einem Gremium
christlicher Leiter an die
christliche Gemeinschaft”, Rev. Moss Nthla, Pietermaritzburg, 23.06.2000,
im Auftrag von 14
Gremiumsmitgliedern, ins Deutsche übersetzt
85 “Meine persönliche Erfahrung mit der Mission Kwasizabantu”,
15.04.2000, e-mail an den
Verfasser
86
Vortragstour von Erlo Stegen im Herbst 1998, aus den Notizen des Verfassers
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu